Menu

Home » Apologies & Retractions»

(Credit: iMediaEthics illustration)

Deadspin was duped by a satirical story claiming that the 2016 Olympics would have 3-on-3 basketball.

The fake claims came from a satire article on the site The Betoota Advocate.

The satire article, “IOC confirms 3-on-3 basketball to be trialled at 2016 Rio Olympics,” claimed that last month the IOC said it would add the 3-on-3 basketball game.

Deadspin posted an update atop its article this week reflecting that its report was inaccurate after being based on the fake Advocate story. The update reads:

“Update: Nah, this isn’t happening. I wrote a post based on a satire website, which is just about the dumbest way to f**k up. Sorry. F**k me. Woulda been cool though. Original post below.”

The Betoota Advocate‘s website “about us” feature does not disclose that it is a satire site, iMediaEthics notes. It identifies itself as “a small and independent regional newspaper…reporting fair and just news.”  However, other articles on the site suggest the site is fake.  Headlines include:

  • “Nip Slip! Jennifer Lopez’s “wardrobe malfunction” ignites social media firestorm, thousands burn to death in Nigeria”
  • “Elderly landowner praised for ‘peppering’ cattle thieves with high-powered firearm”
  • “Young families excited for a return to safe, brain-numbing television”
  • “Close-minded grandfather discovers all of his sporting heroes are Muslims”

iMediaEthics wrote to the Betoota Advocate for comment about Deadspin being duped and to ask why the site isn’t labeled satire.

You May Also Like...

Is Hartford Courant catering to UConn coach Geno Auriemma by paying blogger daughter?

Someone identified as Clancy Overell responded, “I am not sure if you have done your research on us or not, but we are essentially everything you imagine us to be.”  Overell added,  “We are here to aid people like you in deciphering the slack and lazy efforts of ‘Churnalism’ around the world.  Call it what you will.”

Australia Broadcasting Corp.’s media watchdog program Media Watch reported last year that the town of Betoota, where the newspaper is allegedly based, doesn’t have any residents, much less a newspaper.

“No one has lived in Betoota since 2004 when the town’s sole resident for 51 years, a Polish immigrant called Sigmund Remienko, sadly passed away at the age of 89,” Media Watch reported.

The Betoota Advocate is a satirical website, run by a couple of unemployed Sydney journalism graduates with a talent for entertainment,” it added.

iMediaEthics has written to the IOC for comment.

Hat Tip: Poynter

Submit a tip / Report a problem

Australian Satire Site dupes Deadspin with Olympic basketball story

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *