Menu

Home » Checkbook Journalism»

A screenshot of 21cbh.com's website on Sept. 22.

China’s The 21st Century Business Herald was closed by the country after being accused of extorting more than 100 companies for favorable press, Reuters reported.

The 21st Century Herald website has been shut down, all website qualifications and personnel have been dismissed, and the company written off,” Chinese state-owned news outlet Xinhua said, according to Reuters.

The 21st Century Herald identifies itself as “a leading business newspaper in China with a daily circulating [sic] of 762,000.”

Desipte the claims that the site was shut down, iMediaEthics was able to access the Herald‘s website, which contained articles dated Sept. 17. iMediaEthcs has asked about this discrepancy.

 

How the Shutdown Evolved

In early September, Shanghai police arrested two editors from 21cbh.com, the website for the Business Herald, among other executives and PR people, China’s People’s Daily reported, according to Caixin, a Chinese media group.

The editors arrested were chief editor Liu Dong and deputy chief editor Zhou Bin, and they admitted to extortion on China Central Television, Reuters reported.

You May Also Like...

God and The Internet: Dalai Lama gets Fake Twitter account

The accusations of extortion were against some of 21cbh.com’s staff and two public relations firms, Xinhua News said, according to Bloomberg.

Editor Zhou Bin described the payments as “protection money” or “paid silence.”

The editors were charging companies that needed good publicity fees and if they didn’t pay up, they would be criticized until they paid for ads. The fees were between approximately $33,000 and $49,000, Reuters said.  Caixin reported:

“The journalists primarily targeted big corporations and companies that were preparing to go public or for a major event such as restructuring that would affect share prices, Xinhua reported. They would seek the firms out and charge them a big fee for publishing stories that exaggerated merits and downplayed risks. Those that refused to pay were often hit with scathing reports and forced to buy ads with 21cbh to remove the stories from the website.”

The Chinese State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television launched the investigation into the extortion, Reuters said.

Julie Zhang, the U.S. representative for 21st Century Media Corporation, based in New York, told iMediaEthics that the extortion “case is still under legal litigations in China.” She said she has forwarded our questions to the legal department for 21st Century Media Corporation. We’ll update with any additional information.

iMediaEthics has written to the administration for more information concerning the investigation, the charges, and the website’s removal.

Submit a tip / Report a problem

Chinese Govt Shut Down Media Outlet, 100+ Companies Extorted for Good Press?

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *