Menu

Home » Photojournalism Ethics»

The photo in question (Telegraph via Mumbrella)

Was an exclusive front-page photo of a man who police have labeled a person of interest in a child’s disappearance doctored by The Australian Daily Telegraph?

The Telegraph denies it Photoshopped the photo. A News Corp spokesperson told Australian media site Mumbrella in response to its questions about the photo  “The photograph, which was taken by a News Corp photographer, has not been altered in any way, either in print or online.”

News Corp Australia spokesperson Adam Suckling told iMediaEthics: “The Daily Telegraph did not photoshop that photograph.”

The photo shows Bill Spedding wearing sunglasses standing next to a VW van that says “PEDDO’S HIRE.” Three-year-old William Tyrell went missing in September. Spedding denies being involved. “Police say at the ‘very highest’ Mr Spedding is a person of interest but not the only person of interest,” Sky News reported.

The van is the car for his company SPEDDO’S HIRE.” The S was apparently “peeled off the van, leaving only the faint residue” where it used to be, Mumbrella reported.

You May Also Like...

YouTube Announces "Reporters' Center" Channel to Coach Journalists

But in the print version of the photo, the S wasn’t visible. See below.

Online you can see traces of the letter. See below Mumbrella’s screenshot with a red circle showing where the letter S was.

Instead of Photoshop, the News Corp spokesperson suggested to Mumbrella that readers couldn’t see the S in print because of bad quality printing.

Submit a tip / Report a problem

Did Australia’s Telegraph Doctor its Front Page Photo?

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *