Menu

Home » Anonymous Sources»

Screen Shot of recent Washington Post report. The article depends on anonymous sources who charge Rolling Stone with violating off-the-record agreements with General Stanley McChrystal and his staff.

Firedoglake, the progressive political blog, wrote June 25 critiquing The Washington Post for not only publishing an anonymously sourced article, but also publishing a list of staff members –not by name but by job–that could help identify unnamed sources in Rolling Stone‘s profile of General Stanley McChrystal.

CNN also reported June 26  that “a source close to the general” said that the aides quoted with controversial statements in Hastings’ article haven’t ‘come forward’ and identified themselves.

StinkyJournalism found The Washington Posts’ attempt to speculate about the identity of Rolling Stone’s anonymous sources odd since Washington Post writer Ian Shapira recently opined that he didn’t like when journalists “out” each other’s sources.

iMediaEthics also remembered just two weeks ago when The Washington Post’s public editor, Andrew Alexander, wrote that the newspaper was mis- and over-using anonymous sources.

Yet…The Washington Post’s June 26 article heavily relies on anonymous sourcing to report their claim that Rolling Stone freelance writer Michael Hastings broke agreed upon rules in his profile on McChrystal.  The profile led to McChrystal being “relieved of his duties.”

Bottom line: The Washington Post anonymous sources charge that Hastings reported information that was off-the-record; a charge which Rolling Stone editor Eric Bates denies.  (There have been no claims that StinkyJournalism can find regarding factual inaccuracies or misquotation committed by Hastings in his report. [Note: We have since found Threedonia.com’s June 27 article that cites an error. Go to our July 1 report here].)

The Washington Post described Rolling Stone’s unnamed sources in a roll call of ways including:  “officials close to McChrystal,” “a senior military official,” “a member of McChrystal’s team who was present for a celebration of McChrystal’s 33rd wedding anniversary at a Paris bar,” “the source,” and “a military offical sympathetic to McChrystal.”

You May Also Like...

Why Did NY1 Include Sensational Quote in Swastika Vandalism Report?

CNN also sources “several military sources who personally know McChrystal” to address McChrystal’s character and “one military official who worked for McChrystal in Afghanistan” who claimed that the quotations used were off-the-record.

CNN reports:

“The military official sympathetic to McChrystal” turned over an e-mail fact check to The Washington PostThe Washington Post article wrote that the questions “contained no hint” of the story’s controversy and printed the whole e-mail’s questions.

The fact-check somewhat identifies the aides who are unnamed in Hastings’ article.  The LA Times reported that Hastings said he didn’t identify some of them by name because he “didn’t need to burn them.”

iMediaEthics is looking into several aspects of this case and will report again soon.

UPDATE: 06/28/2010, 11:22 AM EST:  iMediaEthics has updated and combined the first two paragraphs of this story to clarify that publishing the email communications with Rolling Stone–that contained 30 fact checking questions for the general’s staff–facilitated the possible identification of Rolling Stone’s unnamed sources.

 

Submit a tip / Report a problem

Firedoglake Calls Out Washington Post in McChrystal Coverage

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *