Menu

Home » Editing»

A screenshot from the now-unpublished obituary. (Credit: DW.de, Google Cache, screenshot)

Deutsche Welle, Germany’s international radio network, wrongly reported that Nelson Mandela died.

In a June 14 retraction statement, the German “international broadcaster” said it “unintentionally” posted the story and has since unpublished.

“We regret that due to a technical error our report of Nelson Mandela’s death was unintentionally published. It has now been taken down,” reads the statement.

iMediaEthics found the now-unpublished story through Google Cache.   The June 14 obituary by Ludger Schadomsky was titled “South Africa mourns Nelson Mandela” and read, in part:

“Nelson Mandela, South Africa’s first black president ,who was sentenced to life in prison in 1964 because of his fight against apartheid, has died. He will be remembered as an inspiring freedom fighter.”

At the bottom of the article, the site invited readers to email the site with their comments on “How will you remember Nelson Mandela.”

Mandela, 94, is in the hospital for a lung infection, but hasn’t died.

iMediaEthics wrote to Deutsche-Welle asking how the error happened and how long the story was posted. Deutsche Welle’s International Communications Oficer Xiaoying Zhang responded to iMediaEthics inquiry with the following basic statement:

You May Also Like...

Nelson Mandela Corpse Photo Fake, Cruel Hoaxer used 1991 Madiba pic closing eyes

“We regret that due to technical difficulties, the report on Nelson Mandela’s death was unintentionaly published on Friday evening. We removed the article in the shortest time possible and published tweets on this error immediately.”

In April, South Africa’s DStv also wrongly said Mandela had died. According to the International Business Times, DStv is owned by Comcast Corporation and its parent company apologized “for the alarm and offense caused by this error.”

“The clip, called “Remembering Madiba 1918-2013,” aired multiple times before the network realized its error,” the IB Times reported.

And, back in 2011, the South African Times wrongly tweeted that Mandela was hospitalized when he wasn’t.  The Times had apparently based its tweet on a report from a radio host who was mistaken.

Accidentally hitting the publish button on an already prepared obituary for a high-profile public figure isn’t unheard of.  Back in April, Reuters wrongly published an obituary for billionaire George Soros.

And in December, German site Der Spiegel ran an obituary for former U.S. President George H. W. Bush, who had been in the hospital. Der Spiegel said it was a “technical problem,” but the obituary also got attention for describing the former president as a “colorless president.”

UPDATE: 6/18/2013: 1:34 PM EST: South African president Jacob Zuma said earlier this week that Mandela’s “doctors have stated that [Mandela’s] improvement has been sustained.”

Submit a tip / Report a problem

Nelson Mandela NOT Dead, Germany’s Deutsche-Welle Wrong

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *