Menu

Home » Apologies & Retractions»

(Credit: Flickr, "Dave Dugdale" www.learningdslrvideo.com

Gore creates clicks; never mind if it’s not fact checked.

Hundreds of children were not discovered buried in a mass unmarked grave in a septic tank in Tuam, Ireland. The Associated Press issued a whopper of a correction earlier this month to their erronous story, as iMediaEthics previously reported.

Regardless, five news outlets reported “800 Baby Skeletons” were found; they weren’t. This truth would have been known to reporters if they had bothered to fact check.

Now the disgrace falls on National Public Radio, which has also published a long correction admitting that its original report contained errors.

NPR said its article has been updated to correct the errors, such as wrongly reporting hundreds of bodies were discovered and that the true story had been “exaggerated.” NPR published the following June 24 correction about a story it broadcast on June 3:

“This post originally stated that the bodies of hundreds of children had been found in a septic tank at a former home for unwed mothers in Tuam, Ireland, drawing from news reports that were based on research conducted by a local historian. The story was exaggerated by the media and key details of the historian’s findings have been called into question. It’s not clear how many — if any — bodies may be buried in the disused tank. This post has been updated to reflect developments.”

In addition to its correction, the AP published a June 23 story explaining how it made the errors — by “repeating incorrect” claims from other news outlets:

“The Associated Press was among the media organizations that covered Corless and her findings, repeating incorrect Irish news reports that suggested the babies who died had never been baptized and that Catholic Church teaching guided priests not to baptize the babies of unwed mothers or give to them Christian burials.”

 

Were 800 Baby Skeletons found? NO

Numerous other news outlets also had faulty headlines on top of their reports about the Tuam Catholic home for unwed mothers.

UK online magazine Spiked editor Brendan O’Neill told the AP one major error he saw in the news media’s coverage was inaccurate headlines.

News outlets referred to 800 baby skeletons being found, which is flat-out wrong. No skeletons were found, much less 800 of them.  Fact checking would have revealed that what was found was 796 death records for children living in Tuam, Ireland at the Catholic Church-run home for mothers and children.

Irish historian Catherine Corless, who obtained the records, only suggested the bodies may be in a disused septic tank. But, as the Associated Press’ correction noted, this speculation can’t be determined as fact without analysis.

Below, see a list of news outlets that erred by stating in gory headlines that babies’ skeletons were found.

You May Also Like...

Latest Challenges: Was Bill O'Reilly witness to Nun killings, Dallas Suicide or N Ireland Bombings?

The Daily News‘ June 3 story:

Australia’s News.Com.au used the following headline and also repeated the error about babies’ skeletons being found.

 

Christian Post published a June 3 headline that also inaccurately stated 800 babies’ skeletons were found.

 

The article repeated the erronenous claims that the 800 skeletons were found in a septic tank:

“An old septic tank located next to a former home for unwed mothers run by Catholic nuns in Ireland from 1925 to 1961, was revealed this week to be a massive grave containing the skeletons of nearly 800 infants and children.”

Al Jazeera also erred when its inaccurate headline said babies’ skeletons were in the septic tank.

Thought Catalog did the same thing. It wrongly said in a June 4 headline that 800 babies were found in a septictank.

 

Submit a tip / Report a problem

NPR Reports Hundreds of Children Buried in Irish Septic Tank, Posts Correction

Share this article:

One Response

  1. Rory Connor says:

    The following extract from an article in the Sunday Independent by Dr Maurice Gueret, editor of the “Irish Medical Directory” should finally dispose of the “babies bodies in a septic tank” obscenity:
    http://www.independent.ie/opinion/comment/we-need-less-outrage-and-more-home-truths-about-tuam-30380889.html

    The sight of politicians calling for declaration of crime scenes and a newspaper arranging radar examination of a graveyard does little to bring clarity to a complicated story. It was no secret that many children died young, especially in the 1920s and 1930s. They were dying all over Ireland from infectious diseases. Principal causes were TB, dysentery, diphtheria, meningitis, bacterial pneumonia, and complications of measles and polio. This was the pre-antibiotic era. You were considered lucky if all your children lived to adulthood. Every year, the Galway Health Board would advertise a public contract in local newspapers for a supply of coffins to its Tuam children’s home. They were to be made of white deal, one-inch thick, and supplied in three different sizes. Specifications included electro-brassed grips, breastplate and crucifixes. It was no state secret that orphanages that looked after large numbers of vulnerable children, most under the age of five, had higher death rates than the community at large. [My Emphasis]

    When the official tribunal produces its Report in a year or so, I predict that it will ignore the false atrocity stories in favour of a swinging denunciation of our grandparents “repressive” attitudes to unmarried mothers. Thus the journalists responsible for this libel will feel virtuous and vindicated!

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *