Home » Media's Future»

The URL has been degraded into an “All Technology News” spam blog.

Unbeknownst to the Poynter Institute, a prestigious journalism school in St. Petersburg, Florida, since April 2011, the website has been featuring fake “product reviews” for everything from “Laser Hair Removal ” and “erectile dysfunction” to software that “rewrites” articles.  All of these are published under the trusted Poynter brand.

Our story follows one by Nieman Journalism Lab’s Joshua Benton, who reported this week on how the URL for, the once-distinguished Online Journalism Review, was “repurposed as a spamblog.”

Unlike the now-defunct, the famed Poynter Institute still exists. And it continues to use “Poynter Online” as its brand name in places like Facebook, despite having jettisoned the URL, originally created in 2001, during a 2008-09 redesign.  Here is what looked like when it was still an authentic Poynter URL on Jan 29,2009.


The Poynter Online brand, despite the spam blog usage, continues to be used by The Poynter Institute as shown above in screenshot of its Facebook page. (Credit: Facebook,  

According to Whois, the valuable URL is registered in the Ukraine by a man named Evgeniy Varlashov.  Varlashov, according to the Whois links, also registered nearly 300 other URLs and lives in the city of Balakovo, Saratovskaya oblast, Russia. Since his snagging of the URL, Varlashov has been mining the benefits of’s long history, prestige and very high Google page ranking of 7 out of a possible 10. (For newbies, page rank explained here.), with only one article that mentions journalism (which links to a shameless custom essay-writing service), has a rank of 6 out of a possible 10, a ranking that the spam blog could only attain under the false clothing of being affiliated with On its own, the spam blog would likely earn a zero and be kicked out of Google.

iMediaEthics called and emailed Varlashov using the contact information provided by Whois but we have not received a response.


It’s Not Poynter!

Landing on the home page of, the first thing one sees is the call out:  “Poynter Online’s Web site and print publication have won more than 100 awards in the past five years alone!”’s home page is nothing like the real web site. See image above.  (Credit: Screenshot of

Also on the homepage is a contest with the promise of winning money — “if we publish your article!”

But there is no place for submitting reviews or any way to communicate with the site. “Miranda Pranston,” a smiling young woman (most likely a stock photo model) who is labeled as the “last winner” of $200, gushes, “I am happy, not only coz I got an easy $ 200, but – I actually won! Thank!”


Promises of winning cash prizes are often used ploys by spam blog websites. Above is the home page of which offfers winning $200 but no place to enter the contest. (Credit: Screenshot of’s About Us page further aims to deceive readers that and the Poynter Institute’s real website,, are one and the same. An image deceptively suggests that the Poynter Institute is advertising one of its TED Talks on the spam blog. The claim to more than 100 awards for the spam blog and other descriptions are preposterous.’s claim to more than 100 awards for the spam blog and other descriptions on its About Us page are preposterous . (Credit: Screenshot of


So how did the real Poynter Institute’s brand get robbed in plain sight?

The trouble started in 2008/2009 following a major Poynter redesign where Poynter apparently decided to drop and use only See the Wayback Machine timeline below. The history of saved pages for, beginning in 2002, suddenly stops in 2010.

The WayBack Machine timeline of screen captures for illustrates where Poynter dropped the URL by the end of 2009. The red arrow points to 2010, the year where the URL went dead. By 2011, the URL was up and running again as a spam blog.  (Credit:

Poynter lost control of its URL in 2011 and Varlashov or like registrant launched his  “All Technology News” spam blog as shown from Wayback screen captures.


Here is a WayBack Machine screenshot showing what looked like on Jan 6, 2009 when the URL was still owned by The Poynter Institute. (Credit: WayBack Machine, The Poynter Institute)

The Poynter Institute continues to use “Poynter Online” as its social media brand, despite abandoning the URL in 2010, which only compounds the confusion.  See the use of “Poynter Online” as an identifier even in Poynter’s YouTube Channel.


The Poynter Institute continues to use “Poynter Online” as its social media brand, despite abandoning the URL in 2010. See screen shot of Poynter’s YouTube Channel above that features “Poynter Online.” (Credit: YouTube,



For another example, check out a simple Bing search of “”  Two of the four top results are the spam blog, while the other two links go to the real Poynter web site and its Facebook page. That Facebook page also identities itself as “Poynter Online,” as shown in the second image of this report.

You May Also Like...

Fake Shark Photos Make Social Media Rounds Again, This Time Sharks Doctored into Florida Photos

Web directories, such as SourceWatch, mistakenly list instead of as the web address for the Poynter Institute.


Web directories throughout the web mistakenly list instead of as the web address for the Poynter Institute. See screen shot of SourceWatch page for Poynter above. (Credit: SourceWatch).


Even the Poynter Institute advertises the editor position for its website,, as “editor of Poynter Online.” A Sept. 23, 2013, news story on the real Poynter website,, stated “Poynter plans to hire a new editor of Poynter Online.”

An additional problem was, at least when we last checked on April 27, 2012,  web engineers for still used “” in their coding, which also helps the spam blog’s rank and traffic.


Web engineers for still used “” in their coding which also helps the spam blog’s rank and traffic. (Credit: Screen shot of search on, April 27, 2012).


Poynter owns up to being fooled tried to trick readers into believing it is an authentic Poynter web site but it’s not.

iMediaEthics spoke with Sandy Johnakin, “Interactive Learning Administrative Assistant” and a longtime Poynter employee, who works on the Poynter website, about the spam site.

“Wow,” Johnakin said in complete surprise. “We really need to do something about this,” she said. “I’m starting right away!.” She had no idea this spam blog had stolen the Poynter brand. “If it’s, that’s not us,” she said by phone yesterday. I suggested that she look at the Wayback Machine to see how was 100% the Poynter Institute’s site in 2009, down in 2010, and back up by April 10, 2011, as the fake “technology blog.”

IMediaEthics asked why no one at Poynter, including its tech people, caught this. Johnakin answered, “Well, we are kind of small.  In fact, we are quite small and we don’t…we just don’t have the manpower.”

We offered to send her more information including our forthcoming report.

Johnakin said, “Well, I do appreciate very much your calling.  And I think from what you have given me on the telephone, I think that we can take it from here and try to figure out what’s going on.”

When iMediaEthics asked Johnakin today if there is anyone else we should speak with at Poynter before publishing our report, she said to call’s Andrew Beaujon, Senior Online Reporter, and that she had emailed him about the matter.

Beaujon told iMediaEthics he had received her email. He said that the spam blog site was “outside of my experience.”

“I don’t know anything about the site,” he continued, saying he was on a story deadline.”I started here in Feb. 2012,” he added.

Meanwhile, the WayBack Machine screen shot (see image below) stands sentry as a foreshadowing of what was to come on April 10, 2011. The URL that day stated: “Welcome! Site just created. Real content coming soon.”

The Wayback Machine April 10, 2011 screenshot above foreshadowed the takeover of the brand and URL by the spam blog.  (Credit: Screen shot from


Time Line
2008  Poynter redesign of web site
2009, real Poynter web site
2010  No site, Poynter drops URL
2011  Full spam blog roll out. (Wayback Machine’s first snapshot, May 13 2011)
2012 continues to upload fake reviews
2013  Poynter informed by iMediaEthics about the spam blog

End note:’s current Alexa rankings have faded since August 9, 2012. The web traffic for the great American journalism brand is mostly Russian.


UPDATE: Nov 21, 2013: 2:51PM EST: Added link and image to what looked like when it was still an authentic Poynter URL on Jan 29, 2009.

UPDATE: NOV 21, 2013: 3:00PM EST: Screen shot added from WayBack Machine showing PoynterOnline,org on Jan 29, 2009 as an authentic Poynter website.

UPDATE: NOV 22, 2013: 3:40PM EST: Updated story to include where registrant lived in addition to the registration of the domain, according to Whois.

Submit a tip / Report a problem is now a Spam Blog

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *