Menu

Home » Fabrication»

Survival International complained to the PCC over articles including the above Express article. (Credit: Express.co.uk, screenshot)

The Daily Express‘ Oct. 18 article, the Independent’s Oct. 18 article, the Sun’s Oct. 18 article,  and the Daily Mail’s Oct. 17 article on cannibalism in French Polynesia triggered a complaint by the advocacy group Survival International to the UK print regulatory body the Press Complaints Commission.

In an Oct. 20 press release, Survival International, which advocates for “tribal peoples’ rights worldwide,” announced its complaint to the PCC.  Survival International singles out the Express’s article and calls it “highly offensive and ludicrous” that includes “a false and offensive notion that tribal people are primitive savages.” Survival International’s Christina Chauvenet sent iMediaEthics Survival’s press release.

The Oct. 18 Daily Express article titled “The Truth about Cannibalism” accused residents of Nuku Hiva on the Marquesas Islands of sexual assault and cannibalism.  According to the Express, in August 2011, a German couple, Heike Dorsch and Stefan Ramin, went to the island. Dorsch claims a man named Henri Haiti “chained her to a tree and sexually assaulted her” after he took Ramin to the forest.  The Express went on to report that unnamed “investigators think these were the remains of a human body roasted and eaten by cannibals.”  But, the Express didn’t note which investigators or where they are from. The Express also noted that the body parts haven’t been identified as Ramin’s, but “are being tested.”

Survival International’s Tess Thackara told iMediaEthics by e-mail that it has filed complaints over stories in the Sun, the Daily Mail, the Telegraph, and the Express. However, as iMediaEthics wrote in January, the Express’ parent company Northern & Shell was ousted from the Press Complaints Commission, so the PCC has no jurisdiction over the Express. Thackara explained that Survival is “simply pursuing our PCC complaint” currently which doesn’t include the Express.  Survival International hasn’t had any contact with the Daily Express or its parent company Northern & Shell regarding the story.

We asked Thackara if Survival International’s main complaint with the story is the accusations against the Marqesas Islands or if they had concerns about other aspects of the articles.

Thackara told iMediaEthics by e-mail:

“Our concern is with accusations of cannibalism without evidence that leads readers to believe that tribal peoples are cannibals. This is the latest instance of many in which journalists have directly or indirectly accused tribal peoples of being primitive, Stone Age savages. These are the terms, among others, that are often used to describe tribal peoples in the media. In the fight to defend the rights of tribal peoples, these notions are very dangerous, as they uphold racist policies towards tribals. “

iMediaEthics wrote to the PCC’s Jonathan Collett for more information about the complaint. Collett confirmed that Survival International has filed complaints over “articles in Sun, Daily Mail, Daily Telegraph, and Daily Express under Clause 1 (Accuracy) of the Code.”  However, since the Express isn’t under the PCC’s jurisdiction, Collett told iMediaEthics that the PCC “cannot therefore deal with the complaint against the Express but have referred the complainant to their legal department.”

Collett noted that he can’t provide information about the complaints’ timeline because “the matter is ongoing.”

You May Also Like...

Rachel Corrie bulldozer propaganda photo debunked in 2006

French Polynesia Prosecutor Denies Cannibalism Claims

And, Jose Thorel, the prosecutor of French Polynesia, called the cannibalism claims “madness.”  According to Stuff.co.nz, Thorel looked into the charges of sexual assault, kidnapping and murder, but “had no idea where the cannibalism story came from.”  Thorel added that there is no “basis” for the cannibalism charges” and questioned what sourcing the cannibalism story had.  According to Stuff.co.nz, Thorel “noted none of the media reporting ..had any sources” for those charges.

Survival International’s director Stephen Corry is quoted in his organization’s press release calling the article a “highly offensible slur on the peoples of the Marquesas Islands.”  He commented that “Pretending that Stefan Ramin’s reported murder has anything to do with tribal cannibalism is absolute hogwash.”

Survival International’s editorial consultant Joanna Eade also questioned the Express story in a post for Huffington Post UK.

She wrote:

“This is nothing short of unthinking, stereotyping and dangerous journalism. By its own admission, the Daily Express’s link is tenuous (‘there is nothing to connect the Korowai of New Guinea with the people of the Marquesas – nothing, that is beyond this week’s grisly reports’). If there’s ‘nothing’ there, why make such a link?”

iMediaEthics has written to the Daily Express asking for comment or a response.

 

Submit a tip / Report a problem

Survival International Complains to Press Complaints Commission over UK Media’s ‘Cannibal’ Article

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *