Australian TV News must pay, apologize for Indigenous abuse report - iMediaEthics

iMediaEthics publishes international media ethics news stories and investigations into journalism ethics lapses.

Menu

Home » Libel»

Channel Seven's Sunrise (Credit: Facebook/Channel Seven)

Australia’s Channel Seven will apologize and pay 15 members of an Indigenous group from Yirrkala, Australia, after a segment last year.

A Seven spokesperson told iMediaEthics by e-mail, “The settlement was mentioned in court yesterday but as not finalised we’re unable to say more at the moment apart from saying we’re pleased.”

The group sued earlier this year over a 2018 segment on the morning news program Sunrise that suggested a “generation” of Indigenous children were being abused, as iMediaEthics previously reported. The segment also falsely claimed Indigenous children could “only be placed with relatives or other Indigenous families.

The Australian broadcast regulator the Australian Communications and Media Authority ruled that the program broke guidelines for having “provoked serious contempt on the basis of race,” iMediaEthics reported. As a result, Channel Seven was ordered to review its processes and retain staff.

iMediaEthics has written to the lawyer for the Yirrkala community.

Hat Tip: SBS News

Submit a tip / Report a problem

Australian TV News must pay, apologize for Indigenous abuse report

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *