Menu

Home » Errors»

Mary Jane Veloso was accused of smuggling heroin in her suitcase. (Image: Luggage, Credit: Pixabay)

Numerous Filipino newspapers wrongly reported on their front pages on the death by execution of Mary Jane Veloso, the French news agency Agence France-Presse reported.

But Veloso, who is from the Philippines, wasn’t executed. She received a last-minute reprieve.

She was supposed to be executed April 29 by the Indonesian government for smuggling heroin into Indonesia in 2010. About half a million dollars worth of drugs were found in her luggage, CNN reported.

“The President of the Philippines, Benigno Aquino, had made a last-minute request for her life to be spared,” Time magazine reported. “The execution was eventually called off after a woman Veloso had accused of planting the drugs on her in 2010, Maria Cristina Sergio, 47, surrendered to police in the Philippines on Tuesday, reports the Strait Times.”

She was granted the reprieve so she can be a witness against the woman who just turned herself in, the Guardian said.

Eight others were executed for drug smuggling.

Below read the headlines the Filipino outlets published about Veloso:

  • The Phillipine Daily Inquirer’: “Death came before dawn.”
  • Abante tabloid: “Farewell, Mary Jane.”
  • The Standard: “Indoenesia’s president] is to blame”
  • Manila Times: “All Hope Fades”

iMediaEthics has written to all four outlets for comment.

The Inquirer told iMediaEthics by e-mail that the incorrect headline was not shown on its website. ” Other Inquirer platforms were able to run the story of the last-minute reprieve soon after the news broke: mobile, radio, social, and web,” the Inquirer’s editor John Nery wrote.

You May Also Like...

Sun Crime Reporter denies paying police, Prosecution drops Second Charge

“A statement was circulated on social, mobile, and the web at around 3 pm, expressing regret for the erroneous headline.
4. Those who had noted, criticized or complained about the erroneous print headline online and in social were sent copies of the statement in the same afternoon,” he added.

Nery noted that the next day’s newspaper carried a second apology on its front page. The front page is below.

Coconuts Media Manila showed a collection of newspapers with the inaccurate headlines.

The Philippine Daily Inquirer apologized for the “erroneous headline” in a statement posted on Twitter to local news site Coconuts Manila.

“We deeply regret the aggravation this may have caused Mary Jane Veloso’s family,” the Inquirer said in its Twitter statement, adding “we promise our readers to do a better job.”

“We are revamping newsroom processes to better inform and serve our readers and stakeholders,” the paper went on. “We share in the nation’s joy: Mary Jane lives!”
UPDATED: 4/30/2015 8:05 AM EST Added response from Inquirer

UPDATED: 5/1/2015 6:55 AM EST Added image from Inquirer

Submit a tip / Report a problem

Philippines Newspapers Wrongly Say Woman executed, She was given last-minute reprieve

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *