Home » Apologies & Retractions»

(Credit: Boston Globe, screenshot, highlight added)

The Boston Globe added an editor’s note to an unsigned Aug. 17 editorial, “Biden should apologize for ‘back in chains’ remark,” apologizing for and disclosing that the editorial lifted from Boston NPR affiliate WBUR.  The editor’s note reads:

“EDITOR’S NOTE: This editorial contained some similarities in phrasing and structure to an opinion piece by Todd Domke on The use of the material without attribution was inconsistent with Globe policies, and the Globe regrets the error.”

Comparing the Globe’s editorial as published online with the WBUR report, there are many phrases and sentences repeated verbatim from WBUR. Other sections are lightly rewritten.  For example, WBUR wrote:

“Biden has a long history of saying things that would have elicited ridicule by the same people who loved to mock Sarah Palin for her gaffes.”

And days later, the Globe:

“Biden has a history of making remarks that would rile up liberals if they were spoken by a conservative politician. “

The editor’s note also carried a correction because it “misstated the URL of WBUR.”  Thi is the WBUR report.

You May Also Like...

Joe Biden Running for President? Washington Post 'Inadvertently' Posts Story saying so

WBUR reported on the editor’s note, writing that “The Globe editorial contained passages and quotations strongly resembling portions and ideas from the Domke column.”  We wrote to WBUR seeking more information, but WBUR’s general manager Charles Kravetz told iMediaEthics by email that “While I appreciate your interest in this story, WBUR will have no comment on it.  We reported on our air and website the details of this story and we will leave it at that.”

Northeastern University assistant professor of journalism Dan Kennedy weighed in on the editor’s note, adding that the Globe’s “editorial tracks with Domke virtually paragraph by paragraph, with similar and at times identical language, while offering nothing that Domke didn’t come up with first.”  Kennedy added:

“If this were a signed column rather than an unsigned editorial, wouldn’t this be a bigger deal? Wouldn’t we be wondering whether the writer had been or should be disciplined? Does the anonymity of editorial-writing mean less scrutiny than this would otherwise warrant?”

Free Republic, which identifies itself as “a privately owned website” for “independent, grass-roots conservatism,” reported that Joan Vennochi was “suspended for two weeks” based on “multiple sources” that it did not name.  Free Republic noted that she “did not return several phone calls and an email over the weekend seeking comment on her suspension.” We’ve written to Vennochi for comment on Free Republic’s claims and will update with any response.

We wrote to the New York Times Co. asking who wrote the editorial, if the reports that Joan Venocchi wrote the editorial and was suspended were accurate, what, if any, disciplinary action would be taken against the writer, how the Globe found out about the “similarities,” if the editor’s note ran in print and for further comment.

The Times’ Bob Christie responded that “We are not going to comment past the editors note.”

Hat Tip: Twitchy

Submit a tip / Report a problem

Boston Globe Apologizes for ‘Similarities’ to Local NPR Report

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *