Twice now, UK Courts rule the UK Mail Violated Paul Weller's Children's Privacy with Photos - iMediaEthics

iMediaEthics publishes international media ethics news stories and investigations into journalism ethics lapses.


Home » Invasion of Privacy»

Paul Weller in 2009 (Credit: WIkipedia/Flickr/maccosta)

Now two courts have ruled that the Daily Mail invaded the privacy of singer Paul Weller’s children by publishing photos of them in California.

In April 2014, the UK High Court ruled that the Mail violated the privacy of Weller’s teenage child and twin ten-month-olds and that the Mail had to pay a total of £10,000 to the three children, as iMediaEthics wrote at the time. The Mail defended itself at the time noting that the teenage child had already done some modeling and that the mother of the twins has posted photos of the pair’s “naked bottoms.”

The Mail appealed the ruling, but this week the Court of Appeal sided with the High Court’s original ruling. The BBC reported that the Mail claimed the original ruling established an “image right” — “that is, giving legal control to the subject of the photograph – for the first time and this would have far-reaching adverse effects on the freedom of the UK media.”

According to the Press Gazette: “Giving the court’s ruling, Lord Dyson said that Mr Justice Dingemans was right to hold that the children had a reasonable expectation in the privacy of the photos and that their Article 8 rights which relate to respect for private and family life outweighed Associated’s right to freedom of expression…”

The judge argued that the photos weren’t in the public interest, and only published because of Weller’s celebrity, according to the Press Gazette. The judge noted that their parents hadn’t “courted publicity” and that because Weller is well-known the children are “potentially exposed to a special vulnerability.”

“They were only of interest to the Mail Online because they are children of a successful musician … the article and the photographs related exclusively to details of their private life and had the sole purpose of satisfying public curiosity,” Lord Dyson said, according to the Mail.

In addition to paying the  £10,000, the Mail has to pay Weller’s court costs for the appeal, the Press Gazette reported.

iMediaEthics has written to the Daily Mail for comment.


Submit a tip / Report a problem

Twice now, UK Courts rule the UK Mail Violated Paul Weller’s Children’s Privacy with Photos

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *