Menu

Home » Corrections»

A train in Australia (Credit: DBZ2313 via Wikipedia)

The UK Sun unpublished and corrected a story that suggested a train driver crashed his train near Paddington because he had been fasting for Ramadan.

Miqdaad Versi, a management consultant in London and the assistant secretary general of the Muslim Council of Britain, filed the complaint.

He told iMediaEthics in a statement by e-mail: “Creating a link to the faith of the driver and the Islamic act of fasting without any evidence is totally unacceptable. In today’s environment where Islamophobia and bigotry have become more and more normalised, I hope the Sun will avoid creating stories that unfairly depict Muslims as the ‘bad guy’ and will introduce safeguards to deter future inaccuracies.”

“The Aug. 20 Sun article, “RAMADAN TRAIN WRECK Muslim train driver crashed after going without food or drink for 15 hours during Ramadan,” suggested a Muslim train driver crashed a train causing it to derail because he had fasted for Ramadan. Miqdaad Versi complained to IPSO because the official Rail Accident Investigation Branch (RAIB) report “concluded that it was unable to determine whether the driver’s fasting was a factor in what happened,” IPSO reported. The RAIB report also noted that unlike the Sun‘s claim the train driver ran through two red lights, he only ran through one signal.

The Sun unpublished the article and said it would publish a correction about the matter. That correction read:

In a story ‘Ramadan Train Driver in Crash’ (20 Aug) we implied that Rail Accident Investigation Branch said the cause of the derailment at Paddington was that the driver had been fasting during Ramadan. In fact they were unable to conclude that fasting was a factor in the crash on evidence available, although they observed that there is research showing that fasting can affect people’s concentration levels. It was also stated that the driver of a derailed train ran through TWO red lights at London’s Paddington Station. In fact the two red lights were on the same signal. We are happy to clarify.”

You May Also Like...

Clues that Abbasi lied about New York Post subway photo?

IPSO agreed with Versi’s complaint and required the Sun to publish its correction.

iMediaEthics wrote this summer about Versi’s successful complaint to IPSO about the Mail Online’s coverage of a murder that it called an “Islamic honour killing.” The Mail changed its story after Versi’s complaint.

Submit a tip / Report a problem

No, Train Driver didn’t crash because of Ramadan Fast. UK Sun Unpublishes

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *