5 Times Andy Borowitz's Satire Duped the Media: Sean Penn, Jeff Bezos, Silvio Berlusconi Stories Trick Journos who ​failed to fact check! - iMediaEthics

iMediaEthics publishes international media ethics news stories and investigations into journalism ethics lapses.


Home » Fact Checking»

(Credit: The New Yorker)

This weekend, entertainment news site Deadline was duped by satirist Andy Borowitz’s New Yorker blogpost joking that after Sean Penn’s interview with El Chapo, ISIS leader Abu Bakr al-Baghdadi hit the brakes on his own meeting with the actor.

But, Deadline isn’t the only outlet to fall for Borowitz’s satire. Below, check out a handful of other times news outlets were tricked by Borowitz’s satire.

1. In 2008, the Boston Herald fell for Borowitz’s story, “Cheney Challenges Hillary to Hunting Contest.” At the time, Borowitz was  writing for The Huffington Post.  The Herald published a correction that read: “An article in today’s Herald regarding comments purportedly made by Vice President Dick Cheney was inaccurate and should have noted that it was based on a blogger’s satire and was not provided by the Associated Press.”

2. In April 2013, Chinese daily newspaper 21st Century Business Herald was duped by Borowitz’s story claiming that North Korea couldn’t run a missile test because it was having problems with Microsoft operating system Windows 8, the South China Morning Post reported.

3. In the summer of 2013, Italian magazine Panorama, which is owned by former Italian prime minister Silvio Berlusconi, fell for a Borowitz story about its owner.  Borowitz claimed that Berlusconi was planning to run for political office in New York City, even though he had just been banned permanently from public office.

4. In Chinese state-owned news outlet Xinhua was tricked by one of Borowitz’s stories that claimed Amazon CEO bought the Washington Post by accident. Borowitz’s satire story claimed Bezos “clicked on Washington Post by mistake” and didn’t realize he bought the paper until he got his credit card bill.

5. Last on this list is of course this week’s Deadline story, which fell for Borowitz’s blogpost making light of Sean Penn’s interview for Rolling Stone with Mexican drug kingpin El Chapo, which was published shortly after El Chapo was re-captured. Borowitz joked that ISIS’s leader canceled a meeting scheduled with Penn. Deadline quickly published a retraction and apologized to Penn.

Submit a tip / Report a problem

5 Times Andy Borowitz’s Satire Duped the Media: Sean Penn, Jeff Bezos, Silvio Berlusconi Stories Trick Journos who ​failed to fact check!

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *