ESPN used graphic showing China owning Taiwan - iMediaEthics

iMediaEthics publishes international media ethics news stories and investigations into journalism ethics lapses.

Menu

Home » Photojournalism Ethics»

ESPN broadcast a graphic that indicated China owns Taiwan and other “disputed areas in the South China Sea,” Sports Business Daily reported.

The graphic was aired Oct. 9 on SportsCenter. “The Chinese government uses these maps inside their own country to show their ownership over these territories; they are not accepted internationally,” according to Sports Business Daily.

iMediaEthics has written to ESPN to ask if this was the only instance this map was used, why it was used and for further explanation. ESPN declined to comment.

Shanghaiist explained the graphic aired showed the “nine-dash line” which was rejected by the United Nations.

“China uses the nine-dash line, which dates back to 1947, to claim sovereignty over the vast majority of the South China Sea where Vietnam, the Philippines, Malaysia, Indonesia, Brunei, and Taiwan have competing claims.

“The issue came to a head in 2016 when a United Nations arbitral tribunal ruled that the line has no legal basis. A decision that China swiftly rejected and ignored.”

Submit a tip / Report a problem

ESPN used graphic showing China owning Taiwan

Share this article:

Comments Terms and Conditions

  • We reserve the right to edit/delete comments which harass, libel, use coarse language and profanity.
  • We moderate comments especially when there is conflict or negativity among commenters.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *